Succesvol online opdrachten scoren als ZZP’er

0

Als ZZP’er is het erg belangrijk om een goed netwerk te hebben. Echter, weten we allemaal dat veel opdrachten op ZZP platformen en marktplaatsen staan gepubliceerd. Hier wordt veelvuldig gebruik van gemaakt op moment dat de juiste opdracht niet uit het netwerk komt. Deze online opdrachten zijn publiekelijk en daarmee is het belangrijk om de reactie gericht en doeltreffend te doen. Vaak “nee” of helemaal geen reactie horen is erg frustrerend en werkt demotiverend.

Hierbij een aantal tips & trics op basis van jarenlang succesvol online aanbieden van ZZP’ers.  

Een belangrijke mindset die ik te vaak mis bij ZZP’ers is:

“Je wordt gezien als een product/dienst, geen medewerker.”

Opdrachtgevers huren je in omdat je kan wat zij nodig hebben. Je moet hun probleem oplossen. Maar net als dat je een tablet koopt, verwacht je ook dat deze direct volledig werkt op moment dat je deze aanzet. Van een ZZP wordt ook verwacht plug-and-play te zijn. Als je dit niet kan garanderen, heeft het dan zin?

WELK PLATFORM PAST BIJ JOU?

Het aanbod van online opdrachten platformen en marktplaatsen is groot. Niet allemaal zijn ze effectief voor iedereen. Ben kritisch en test welke succesvol zijn voor je. Heb je jezelf een aantal keer voorgesteld, maar krijg je geen reactie dan is dat aanleiding om kritisch naar je aanbieding te kijken. Neem contact op met het platform en stel de vraag voor welke kandidaat ze hebben gekozen. Ze zullen vaak geen uitspraak doen over de kandidaat zelf, maar algemene vragen stellen kan altijd. Wat is het geaccepteerd tarief? Welke ervaring heeft de gekozen kandidaat meer dan jou? Hoeveel kandidaten hebben zich aangeboden?

Op basis van deze antwoorden kun je je eigen aanbieding evalueren. Bij de volgende keer kun je deze “lessons learned” meenemen. Kun je je niet vinden in de antwoorden, is het niet “jouw platform”. Krijg je geen antwoord op algemene vragen, kun je niet evalueren en is kans van slagen in de toekomst waarschijnlijk ook gering. Deze platformen zijn waarschijnlijk niet effectief voor je.

WAT TE DOEN BIJ ANONIEME OPDRACHTEN

Ik hoor vaak dat het niet mogelijk is om een goed CV en motivatie te schrijven als je niet weet wat de opdracht is. Uiteraard is het goed als je het wel weet, maar je kan ook schrijven vanuit je eigen ervaring. Je weet waarin je het best bent. Etaleer je specialisme. Doe dat beter dan een ander en je staat toch boven aan de lijst.

In de tegenwoordige tijd zoeken bedrijven specialisten. Algemene omschreven CV’s zijn de middenmoot en vallen niet genoeg meer op.

REAGEREN OP BASIS VAN EEN (TE) KORTE OMSCHRIJVING

Binnen de interim wereld is het gebruikelijk dat opdrachtomschrijvingen kort zijn. Alles moet snel geregeld worden en de kans is groot dat de basis voor de omschrijving van een opdracht 6 maanden eerder afstamt die hier en daar getweakt is. Opsommingen zijn bullit wise. Waarbij vaak de indruk wordt gewekt dat ze “het schaap met 5 poten zoeken”. Laten we eerlijk zijn, als deze toevallig reageert, waarom niet! Laat je er niet door demotiveren om te reageren. Lees wel tussen de regels door dat ze iemand specifiek zoeken. Sluit je profiel op 1-2 punten niet aan, bedenk dan of het wel zin maakt. Uiteindelijk draagt het ook bij aan de negatieve balans als je weer een telleurstelling ontvangt. “Niet geschoten, altijd mis!” is een slechte raadgever.

Voldoe je wel aan de gevraagde eisen, laat dit dan zien in je CV. Opdrachtgevers willen concreet horen dat je de gevraagde ervaring als ZZP’er in huis hebt. Ben hierin realistisch, eerlijk en concreet.

 

Related Blogs

Geen blogs gevonden