Deze 7 tips vormen de basis voor de zzp-lifestyle

Deze 7 tips vormen de basis voor de zzp-lifestyle
KROOTZ Interim & ZZP Tips & tricks 27 oktober 2020

Als zzp’er is een eerste opdracht vaak de aanleiding om je in te schrijven bij de KvK. Het nieuwe avontuur is gestart – vaak met veel enthousiasme. Je gaat er een succes van maken. Maar hoe houd je dat succes vast? Lees onze 7 tips die de basis vormen voor de zzp-lifestyle.

Steeds meer zzp’ers

Je ziet in de markt een toenemend aantal zzp’ers. Hierdoor is het steeds belangrijker een goede basis te hebben. Je levert een dienst aan de klant, de opdrachtgever. Hoe beter jij je dienst kunt omschrijven, hoe specialistischer en betrouwbaarder je overkomt. Met onze 7 tips vergroot je je kansen op het hebben en vasthouden van succes.

1. Vertrouw op jezelf

Zzp’er zijn betekent altijd weer met frisse moed uitdagingen opzoeken en aangaan – ook als het even tegenzit. Je moet jezelf steeds weer verkopen. Niet elke opdracht zal doorgaan en je zult met kritiek moeten omgaan. Soms bied je simpelweg niet wat de opdrachtgever zoekt of komt een ander beter uit de verf. Om door te zetten is het belangrijk dat je je eigen sterke en zwakke kanten kent en vertrouwt op jezelf.

2. Wees kritisch naar jezelf

De markt is continu in beweging. Er komen constant nieuwe technieken en nieuwe functies bij. Denk bijvoorbeeld aan Prince2, een methode die er eerst voor ICT’ers kwam en later voor meer functies gevraagd werd. Tegenwoordig zijn de woorden ‘scrum’ en ‘agile’ niet meer weg te denken uit veel vakgebieden. Denk ook aan professionele kennis van social media. Hoe staat het met jouw kennisniveau? Ben je up-to-date als het gaat om je vakgebied? En is je tarief nog marktconform? Denk niet dat opdrachten altijd voor het oprapen liggen of dat je uitgeleerd bent. Blijf kritisch naar jezelf!

3. Blijf netwerken

Netwerken is essentieel voor zzp’ers. Hoe groter je netwerk, hoe meer potentiële klanten je bereikt. Reserveer altijd tijd om te netwerken – ook als je genoeg werk hebt. Dit kan op verschillende manieren:

  • Via persoonlijke connecties. Denk aan familie, vrienden, collega’s, opdrachtgevers en mede-zzp’ers. Deze mensen kun je vaak persoonlijk benaderen. In deze tijden van corona is iedereen vooral online actief. Zo zijn er veel online borrels en online events.
  • Via bemiddelaars. Ook bemiddelaars breiden graag hun netwerk uit. Het is altijd goed om een kort lijntje te houden met bemiddelaars. Belangrijk bij een bemiddelaar is het wederzijds vertrouwen. Hierbij is je cv een belangrijk punt. Een mooi uitgewerkt en up-to-date cv wordt zeker gewaardeerd.
  • Via reacties op opdrachten in de markt. Vaak zijn interim opdrachten te vinden op gespecialiseerde platformen, zoals KROOTZ. Bij ons kun je reageren op opdrachten om hiervoor in aanmerking te komen. Dit kan een eerste stap zijn in een samenwerking of uitbreiding van je netwerk. Het voordeel is dat je de opdrachten zelf niet hoeft te zoeken. Anderzijds is er concurrentie. Ook hier is een goed cv een belangrijk middel om deuren te doen openen. Lees hier hoe je indruk maakt met je zzp cv.
  • Op de werkvloer. Een flexibele zzp werkplek kan interessante openingen bieden. Kijk waar je flexibele werkplekken voor zzp’ers hebt waar je kunt werken – met het oog op de huidige richtlijnen. Ook dit kan een interessante manier zijn om je netwerk uit te breiden!

4. Schakel snel

Veel opdrachtgevers willen dat een zzp’er snel start. Zeker in deze tijd, waarin thuiswerken de norm is, zie je dat opdrachtgevers kiezen voor mensen die ervaring met de branche hebben en bekend zijn met de gebruikte software en systemen. Daarnaast worden veel zzp’ers fulltime ingezet. Vaak is het wenselijk om je oude opdracht helemaal te hebben afgerond om zo gefocust van start te kunnen met de nieuwe opdracht.

5. Blijf flexibel

Een nieuwe opdracht betekent meestal een nieuwe werkplek – hoewel je nu veel vanuit huis zult werken. Iedere werkplek kent zijn eigen bedrijfscultuur, opdrachtgever, werkplek en collega’s. Flexibiliteit en het vermogen je aan te passen aan de omstandigheden zijn daarom belangrijk.

6. Wees altijd eerlijk

Je kunt om verschillende redenen ingezet worden door een opdrachtgever. Er kan bijvoorbeeld sprake zijn van een piek, uitval van een werknemer of behoefte aan jouw specialisme. Het is altijd goed om vooraf een duidelijk beeld te krijgen van de verwachtingen van de klant. Geef eerlijk aan wat je wel en niet kunt realiseren, waar je ervaring mee hebt en wat nieuw voor je is. Laat je niet verleiden tot uitspraken over doelen die niet realistisch of haalbaar zijn. Benoem afhankelijkheden in het proces. Als er veel op het spel staat, is het altijd goed om deze zaken op papier te zetten en wellicht zelfs een projectplan opstellen.

7. Zet een stip in de horizon

Een leuke opdrachtgever, een locatie dichtbij huis, een aantrekkelijk tarief: natuurlijk let je hierop als je een opdracht aanneemt, maar het zijn allemaal randvoorwaarden. De inhoud van de opdracht zou leidend moeten zijn. Door zorgvuldig opdrachten op inhoud te selecteren, kun je groeien in je vak. Waar wil je over een aantal jaar staan? Het kan gaan om je kennisniveau, functieniveau of datum waarop je wilt stoppen. Zet een stip op de horizon, op een vast punt in de toekomst. Beoordeel opdrachten en zakelijke beslissingen aan de hand van deze stip. Brengen ze je dichter bij je doel?

Klaar voor een nieuwe opdracht?

Nu je weet wat je moet doen, kun je deze basiselementen van de zzp-lifestyle in de praktijk toepassen. Toe aan een nieuwe uitdaging? Vind de opdracht die bij jou past tussen onze interim en zzp-opdrachten!

KROOTZ Interim & ZZP

KROOTZ Interim & ZZP

KROOTZ interim & ZZP is het vertrouwde netwerk voor opdrachtgevers, ZZP-ers en interim professionals. Naast het plaatsen van opdrachten en reageren is het ook mogelijk om je ervaringen en je behaalde successen binnen het netwerk te delen.

Populaire berichten

Wil je de beste tips & tricks en artikelen in je mailbox? Schrijf je dan nu in.


Onze partners