Project Portfolio Manager (interim / zzp) #KRTZ7036954

Opdracht informatie (Deze opdracht is verlopen)

Gepubliceerd op 16 januari 2023
Reageren tot 23 januari 2023
Bekeken
Reacties Zichtbaar voor PRO
Locatie Den Haag
Start datum Zo snel mogelijk
Eind datum 1 november 2023
Aantal uur 32 uur, 40 uur
Soort contract ZZP inhuur contract, Payroll contract
ZZP tarief € 85 per uur

Log in om een job alert te maken voor opdrachten binnen deze vakgebieden.

Opdracht omschrijving

 

Een organisatie van wereldklasse heeft digitalisering van wereldklasse nodig. Digitale technologieën ondersteunen de primaire processen van de onze organisatie. Digitalisering voorziet alle gebruikers en ondersteunend personeel in wat zij nodig hebben om bij de top te horen en te kunnen excelleren. Voor passende digitalisering is het cruciaal dat de sturing op het wat van de digitalisering (producten, diensten, technologie) meer in samenspel tussen faculteiten, ondersteunende diensten en ICT wordt gerealiseerd. Wanneer de faculteiten aan het stuur zitten, kunnen zij primair richting geven aan de meest effectieve en efficiënte manier van digitaliseren. Het programma zet het mechanisme neer om bovenstaande te realiseren: diensten aan het stuur, in partnerschap met de Dienst ICT. Dit doen we om de digitale vraagstukken te kunnen vaststellen, vormgeven, prioriteren en besturen, de processen te kunnen inrichten om tot resultaat te gaan komen en mensen in staat te stellen om hun rol te kunnen invullen. Het doel van het programma is om digitalisering dichter bij het onderwijs en onderzoek te brengen en de Digitale Strategie ook daadwerkelijk tot uitvoering te kunnen brengen.

In 2021 zijn twee belangrijke ICT programma’s opgestart. In 2022 heeft ICT een start gemaakt met het programma een programma. Dit programma is inmiddels uitgewerkt in een programmaplan, en onderliggende projecten waar interne trekkers op zijn gezet en die de eerste stappen aan het zijn. Het programma gaat nu de fase in van daadwerkelijk uitvoeren van de benoemde activiteiten en doet dit in nauwe afstemming met stuurgroep en natuurlijk de stakeholders bij de diensten.

Het project Project Portfolio Management (PPM) is een belangrijke pijler in dit programma. Binnen de organisatie worden flinke stappen gemaakt op het gebied van IT en dan in het bijzonder de samenwerking met de verschillende domeinen (educatie, onderzoek en bedrijfsvoering) en diensten. Het doel is om het stuur in handen van de “klant” te geven en educatie en onderzoek daarmee richting bepalend te laten zijn voor de roadmap van de afdeling IT. IT speelt daarmee zoveel als mogelijk proactief in op de vraag van de klant.

Belangrijke volgende stappen daarin zijn:

(1) het creëren van een helder proces en criteria voor het bepalen van prioriteiten met een brede vertegenwoordiging betrokken organisatieonderdelen.

(2) Het selecteren en implementeren van een PPM-softwarepakket ter ondersteuning van deze processen.

Het doel van dit alles is het creëren van overzicht over een combinatie van projecten en programma’s: alle project- en programma initiatieven van de afdeling IT vallen onder verantwoordelijkheid van PPM. Vanuit dit overzicht kan een integrale roadmap worden samengesteld waarin al deze initiatieven worden ondergebracht, waarmee de onderlinge samenhang en afhankelijkheden van de projecten en programma’s duidelijk zichtbaar maakt.

Om deze functie goede invulling te kunnen geven, zijn wij op zoek naar een project portfolio manager die ruime ervaring heeft met:

  • Portfoliomanagement – in het bijzonder het verder opzetten, inrichten en operationeel gereed maken van deze afdeling in de organisatie.
  • Visie op portfoliomanagement bij voorkeur in een IT-omgeving.
  • IT Governance – voor het benodigde governancemodel bij de inrichting van portfoliomanagement.
  • Stakeholder management – De omgeving is een complex speelveld.

 

Werkzaamheden die bij deze rol horen zijn:

  • Je rapporteert periodiek de voortgang en afhankelijkheden van het portfolio aan de directie.
  • Je onderhoudt nauw contact met de Enterprise Architect.
  • Je rapporteert direct aan de CTO.
  • Je kan je soepel bewegen in een academische wereld en weet goed om te gaan met complexe vraagstukken. Politiek sensitief, strategische handelen en vertalen naar operationele doelstellingen zit je in het bloed. Co-creatie en samenwerken maken onderdeel uit van je kernwaarden. Je spreekt de taal van zowel bestuurders, managers en directeuren.

 

Hybride werken van toepassing:

60% kantoor, 40% thuis.

 

Reageren voor 22 feb om 18.00u om mee te worden genomen in de procedure

Mail deze opdracht:
Deel deze opdracht:

Voor jou geselecteerde opdrachten

Locatie: Roosendaal    Uiterste reactiedatum: 31 jan 2023    Expertise: Communicatieadviseur, Overig (Communicatie)
Locatie: Den Haag    Uiterste reactiedatum: 6 feb 2023    Expertise: Content specialist, Copywriter, Online redacteur, Content creator, Overig (Webredactie)
Locatie: Den Haag    Uiterste reactiedatum: 5 feb 2023    Expertise: Communicatieadviseur, Overig (Communicatie)
Locatie: Amsterdam    Uiterste reactiedatum: 1 feb 2023    Expertise: Content specialist, Online marketeer, Overig (Communicatie), Content creator, Overig (Design & Multimedia), Overig (Webredactie), Overig (Marketing)

Onze partners