Interim Sr Adviseur Informatie- en Archiefbeheer #KRTZ5744587

Opdracht informatie (Deze opdracht is verlopen)

Gepubliceerd op 10 januari 2020
Reageren tot 16 januari 2020
Bekeken
Reacties Zichtbaar voor PRO
Locatie Lelystad
Start datum Zo snel mogelijk
Aantal uur 24 uur
Soort contract ZZP inhuur contract, Payroll contract
Opleidingsniveau HBO
ZZP tarief € 80 per uur
Salaris €4.500 - 5.000 €4.000 - 4.500 per maand
Branche Overheid
Verlenging Ja

Log in om een job alert te maken voor opdrachten binnen deze vakgebieden.

Opdracht omschrijving

De komende jaren verandert veel in de wetgeving over het publiceren van overheidsinformatie. Bijvoorbeeld de Wet Open Overheid, herziening Archiefwet, Wet elektronische bekendmaking, etc. Deze wetten stellen allen eisen aan wat, waar, hoe en op welke termijn overheidsinformatie gepubliceerd moet worden. Om tijdig aan de wetgeving te voldoen is het nodig om het informatiebeheer op orde te brengen (conform de nieuwe regels) en te houden. In 2019 is ter voorbereiding een kwaliteitssysteem informatiebeheer opgezet (waarvoor medio 2019 extern is ingehuurd).

In 2020 realiseren we een eerste fase van het op orde brengen van het informatiebeheer, gerelateerd aan de Wet Open Overheid. In het eerste kwartaal van 2020 is extra expertise ‘advies informatiebeheer’ nodig om te komen tot een goede start voor implementatie van de realisatie van de resultaten in 2020.

Van de Senior Adviseur Informatiebeheer wordt gevraagd:

  1. Het opzetten van een communicatiestrategie voor een concernbrede bewustwordingscampagne over informatiebeheer. Hierbij wordt nauw samengewerkt met de (interne) projectgroep Wet Open Overheid. Ook wordt er gekeken naar ontwikkelingen bij andere organisaties (o.a. provincies, gemeenten etc.).
  2. Actualiseren van de methodiek informatieclassificatie, zodanig dat de informatieclassificatie / bepaling risicoklasse pragmatisch uitgevoerd kan worden.
  3. Voor één van de informatie-categorieën (organisatiegegevens), waarvoor verplichte actieve openbaarmaking geldt vanuit de Wet Open Overheid, een pilot uit te voeren:
    • inventarisatie welke processen en systemen betrokken zijn;
    • waar de informatie zich bevindt – locatie;
    • controleren op metadatering;
    • bepalen informatieclassificatie / risicoklasse;
    • borging duurzame toegankelijkheid .   

De resultaten van deze pilot worden gebruikt en moeten inzicht geven in de benodigde diepgang bij de uitwerking van de overige informatie- categorieën en voor de implementatie van de wetgeving. Aansturing vindt plaats door het clusterhoofd Beleid en Architectuur. Inhoudelijk vindt afstemming plaats met o.a. adviseur informatiebeheer, teamleider DIM, recordmanager, juristen, informatiebeveiliger en inhoudelijk vakexperts.

1. Werkdagen zijn van maandag tot en met donderdag, niet op vrijdagen;
2. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring op het gebied van digitaal informatie- en archiefbeheer in de afgelopen 8 jaar;
3. Aantoonbare werkervaring op digitaal informatie- en archiefbeheer gebied bij een lokale overheid in de afgelopen 5 jaar;
4. Aantoonbare ervaring met het opzetten en / of uitvoeren van een bewustwordingscampagne op het gebied van informatiebeheer, blijkend uit relevante werkervaring;
5. Aantoonbare ervaring met het bepalen van informatieclassificatie / risicoklassen t.b.v. informatiebeheer, blijkend uit relevante werkervaring.

Mail deze opdracht:
Deel deze opdracht:

Voor jou geselecteerde opdrachten

Locatie: Dordrecht    Uiterste reactiedatum: 2 mei 2024    Expertise: Overig (Administratief)
Locatie: Rotterdam    Uiterste reactiedatum: 1 mei 2024    Expertise: HRM medewerker, Overig (HRM)
Locatie: Amsterdam    Uiterste reactiedatum: 15 mei 2024    Expertise: Financieel medewerker, Overig (Financieel)
Locatie: Den Haag    Uiterste reactiedatum: 30 apr 2024    Expertise: Bestuurssecetaresse, Secretaresse, Managementassistent, Overig (Secretarieel)

Onze partners