fbpx

Interim Projectleider Digitale Toegankelijkheid #KRTZ9438756

Opdracht informatie (Deze opdracht is verlopen)

Gepubliceerd op 9 oktober 2020
Reageren tot 14 oktober 2020
Bekeken Zichtbaar voor PRO
Reacties Zichtbaar voor PRO
Locatie Den Bosch
Start datum Zo snel mogelijk
Aantal uur 16 uur
Soort contract ZZP inhuur contract, Payroll contract
Opleidingsniveau HBO, WO
Branche Overheid

Log in om een job alert te maken voor opdrachten binnen deze vakgebieden.

Opdracht omschrijving

Iedere Nederlander moet de diensten van de digitale overheid kunnen gebruiken. Dus ook mensen met een tijdelijke of permanente functiebeperking. Je mag niet afhankelijk zijn van de hulp van anderen om met de overheid te communiceren. Digitale toegankelijkheid is in heel Europa wettelijk verplicht sinds 23 september 2018. Als de overheid niet voldoet kan Europa sancties opleggen aan Nederland. De regering kan die doorbelasten aan de organisaties die niet voldoen. En de Wet Digitale Overheid maakt het voor een hoger bestuursniveau mogelijk in te grijpen als een organisatie in gebreke blijft. 

Bij de opdrachtgever zijn de eerste stappen op het gebied van digitale toegankelijkheid gezet. Voor een aantal websites zijn toegankelijkheidsonderzoeken uitgevoerd en is een toegankelijkheidsverklaring gepubliceerd. Om volledige Digitale Toegankelijkheid te realiseren en borgen, is meer nodig. Daarom zijn wij op korte termijn op zoek naar een projectleider Digitale Toegankelijkheid. 

Werkzaamheden en eisen 

Werkzaamheden De werkzaamheden zijn opgedeeld in 2 fasen: Fase 1 Korte termijn (november – december 2020) 

  • Inventarisatie van bestaande websites; 
  • ’Site eigenaren’ informeren over de wettelijke verplichting om de toegankelijkheid van websites te regelen en wat dat dan inhoudt (onderzoek laten doen / toegankelijkheidsverklaring maken en publiceren); 
  • Coördineren en bewaken van het tijdig opleveren en plaatsen van de toegankelijkheidsverklaringen; 
  • Opstellen plan voor uitvoering fase 2; 
  • In overleg opstarten van activiteiten voor fase 2. 

Fase 2 Lange termijn (vanaf november 2020 – ook alle in- en externe applicaties (bv sjablonen in Corsa) moeten voldoen) 

  • Bewaken realisatie van toegankelijkheid van huidige websites (uitvoeren van de verbeteracties die uit de toegankelijkheidstoetsen komen – jaarlijkse update van de verklaringen – driejaarlijks opnieuw onderzoeken -? continue verbeteren); 
  • Inventarisatie van alle in- en externe applicaties die onder de verantwoordelijkheid vallen; 
  • Applicatie eigenaren informeren over de wettelijke verplichting om de toegankelijkheid van websites te regelen en wat dat dan inhoudt (onderzoek laten doen / toegankelijkheidsverklaring maken en publiceren); 
  • Bewaken realisatie van toegankelijkheid van huidige websites (uitvoeren van de verbeteracties die uit de toegankelijkheidstoetsen komen 
  • Creëren bewustwording in de organisatie van bestuur tot ICT; 
  • Plan voor educatie en training over dit onderwerp (medewerkers moeten zich bewust zijn van de noodzaak én hun rol binnen dit thema) anders kun je het ook niet borgen); 
  • Vertaling van de eisen naar techniek (bv standaard toegankelijke word sjablonen); 
  • Opstellen en uitvoeren plan voor borging in de organisatie (o.a. toegankelijk maken en opleveren van content (bv pdf), opnemen van toegankelijkheidseisen in de inkoopvoorwaarden, et cetera); 
  • Opstellen en uitvoeren plan voor digitaal toegankelijk maken van mobiele apps. 

De projectleider is de trekker van het project en weet resultaten te realiseren. Hij stelt zich op als eigenaar van het project en zorgt voor een goede implementatie bij het waterschap. Verder beschikt hij over: 

  • HBO werk- en denkniveau; 
  • Projectmanagement ervaring: minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als projectleider in ICT projecten; 
  • Aantoonbare ervaring met het toepassen van de wet- en regelgeving Digitale Toegankelijkheid bij de overheid. 
  • Beschikbaar per 2 nov 2020.
  • Aanwezigheid vereist op maandag, dinsdag en donderdag.

De gevraagde kerncompetenties hierbij zijn: 

  • Plannen en organiseren; 
  • Resultaatgerichtheid; 
  • Coachen/delegeren/leidinggeven; 
  • Besluitvaardig; 
  • Netwerkvaardigheid; 
  • Verantwoordelijkheid; 
  • Communicatief vaardig, zowel in woord als geschrift: 
  • Organisatie- en bestuurlijk sensitief.

——

Alle bovenstaande eisen zijn harde criteria eisen. Je dient alle gevraagde functie eisen te bezitten, alleen dan kunnen wij je verder meenemen in de selectie.

MUST: Graag ontvangen wij van jou het volledige CV omschreven in het NL en waaruit kennis/ervaring in bovenstaande blijkt, inclusief een motivatie. 

Geef ook in je CV het volgende aan:

Beschikbaarheidsdatum;
Hoeveel uur per week;
Vakantie;
Uurtarief ex BTW, inclusief reis- en verblijfkosten of Salarisindicatie.

Mail deze opdracht:
Deel deze opdracht:

Voor jou geselecteerde opdrachten

Locatie: utrecht-utrecht    Uiterste reactiedatum: 14 nov 2020    Expertise: Reporting specialist, Consultant
Locatie: Utrecht    Uiterste reactiedatum: 1 nov 2020    Expertise: Projectmanagement ondersteuner
Locatie: Amsterdam    Uiterste reactiedatum: 26 okt 2020    Expertise: Projectmanager ICT, Implementatiemanager
Locatie: Utrecht    Uiterste reactiedatum: 25 okt 2020    Expertise: Data analist

Onze partners