Interim Afdelingsmanager Advies & Control / Verandermanager – regio Meppel #KRTZ8673575

Opdracht informatie (Deze opdracht is verlopen)

Gepubliceerd op 31 oktober 2023
Reageren tot 8 november 2023
Bekeken
Reacties Zichtbaar voor PRO
Locatie Meppel
Start datum Zo snel mogelijk
Eind datum 29 april 2024
Aantal uur 36 uur
Soort contract ZZP inhuur contract, Payroll contract
Opleidingsniveau HBO
ZZP tarief € Marktconform per uur
Salaris Marktconform per maand
Branche Gemeente, Overheid

Log in om een job alert te maken voor opdrachten binnen deze vakgebieden.

Opdracht omschrijving

Inhuur opdracht / Tijdelijke opdracht:

Opdracht: Afdelingsmanager Advies & Control / Verandermanager (36 uur) 

Locatie: omgeving Meppel
Startdatum: zsm
Duur: 31 december 2024
Optie op verlenging: ja
Uren per week: 36 uur
ZZP mogelijk: Ja
Projectdetachering mogelijk: Ja (salarisindicatie obv 36 u p/w)

Uiterste reactiedatum: 9 november 2023 om 16:00 uur

We zoeken een interim-manager die zich met name richt op de veranderopgave binnen de financiële afdeling: Advies & Control. De prioriteit ligt bij het implementeren van de acties uit het traject ”Verbeteren van de financiële functie”. De dagelijkse aansturing van het team Control hoort daarbij.  Daarnaast ben je leidinggevende van het afdelingshoofd Financien en de teamleider van de Financiële administratie. Als interim-manager ben je lid van het Centraal Managementteam. Tot slot ben je formeel afdelingshoofd van de Dienstverlening. In de praktijk zijn binnen deze afdeling twee afdelingshoofden werkzaam met ruim mandaat en ligt hier als belangrijkste opgave (naast de HR-verantwoordelijkheid richting hen) de verbinding tussen de afdeling en het Centraal Management team.   

Je coacht, faciliteert en ondersteunt leidinggevenden als team en individueel.

Veranderopgave Versterken Financiële Functie
Deze rol heeft als prioriteit het versterken van de financiële functie in onze samenwerkingsorganisatie. Dit wordt gedaan via het traject "Verbeteren van de financiële functie" (VFF), dat is opgezet vanwege onduidelijkheden in rollen en verantwoordelijkheden. Sinds 1 januari 2023 is VFF officieel van kracht en de implementatie ervan is begonnen, inclusief de werving van een afdelingshoofd financiën en de benoeming van een tweetal gemeentecontrollers. Er is al begonnen met dit proces, en de interim-eenheidsmanager zal belangrijke vervolgstappen ondernemen, waaronder het leiden van het team Control en het versterken van de band tussen VFF en de bedrijfsactiviteiten."

Wij verwachten dat je eind 2024 het volgende hebt bereikt:

Volledige bezetting: De interim-manager positioneert de diverse spelers zoals omschreven in de “Versterking financiële functie (VFF)”op zodanige wijze dat dit voor iedereen helder is en wordt ingevuld zoals beoogd.

Geoptimaliseerde werkprocessen: De werkprocessen binnen de financiële kolom en gerelateerde eenheden moeten aanzienlijk zijn geoptimaliseerd en goed op elkaar afgestemd. Dit zou moeten resulteren in een efficiëntere en effectievere werking van de financiële functie.

Verbeterde verbinding met de business: Er zou een aantoonbare verbeterde verbinding moeten zijn tussen de financiële kolom en de overige delen van de organisatie. Het is hierbij van belang dat helder is wie waarvoor aan de lat staat en dat hiernaar ook gehandeld wordt. Dit kan worden beoordeeld op basis van feedback van belanghebbenden en stakeholders.

Succesvolle implementatie van VFF: De interim-manager zou verantwoordelijk moeten zijn voor de succesvolle implementatie van het traject "Verbeteren van de financiële functie" (VFF), wat betekent dat alle acties en doelstellingen van dit traject zijn behaald en dat oude gewoonten zijn losgelaten.

Positieve cultuurverandering: Een positieve cultuurverandering binnen de organisatie, gekenmerkt door een grotere nadruk op samenwerking, prestatiegerichtheid, openheid, en de bereidheid om te innoveren en te leren.

Advies & Control
Advies en Control omvat de teams Financiën, Control en Juridische zaken, Verzekeringen en Inkoop (JVI). Deze afdeling ondergaat momenteel een significante ontwikkeling, met een specifieke focus op het versterken van de financiële functie. Binnen deze context speelt de aansturing van het team Control een centrale rol.

De leidinggevende in deze rol moet in staat zijn om inspirerend en coachend leiding te geven, waarbij het accent ligt op het ontdekken en benutten van het potentieel van medewerkers. Een diepgaande kennis van de rol en positie van de financiële kolom, inclusief de bijbehorende taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden binnen een gemeentelijke organisatie, is van cruciaal belang. Daarnaast wordt verwacht dat de interim-manager ervaren is in het leiden van verandertrajecten om deze succesvol te implementeren.

In deze rol is leiderschap belangrijker dan hiërarchie, en de nadruk ligt op het creëren van een werkomgeving waarin medewerkers hun volledige potentieel kunnen benutten, worden uitgedaagd om te groeien en te leren, en waar verbinden, coachen, verantwoordelijkheid geven, aanspreken op gedrag, richting geven en zo nodig besluitvaardig handelen centrale elementen zijn van het leidinggeven.

Dienstverlening
Dienstverlening richt zich op de eerste dienstverlening aan de inwoners. Binnen deze afdeling vallen verschillende teams, waaronder beleid & advies, publiekszaken, burgerzaken en gebiedszaken. Het is een afdeling die zich goed heeft ontwikkeld in de afgelopen jaren en die redelijk zelfsturend is. Als manager kun je op strategisch en tactisch niveau managen in samenwerking met twee ervaren afdelingshoofden die de dagelijkse aansturing verzorgen.

Wat vragen wij van je
Je bent een stevige gesprekspartner met meerjarige managementervaring in de politiek-bestuurlijke context. Het is vooral van belang dat je snel doorziet op welke wijze je de gewenste verandering kunt bewerkstelligen.

Je bent energiek, gedreven en hebt lef. Je stijl is inspirerend, prikkelend en mét een gezonde dosis humor. Je denkt altijd in mogelijkheden, weet kansen te creëren en je behaalt je resultaten door samenwerking. 
Je staat voor je team wanneer dit nodig is. Je bent toegankelijk en in staat om te verbinden. Daarnaast breng je ervaring mee vanuit de financiële hoek. Het versterken van de financiële functie is prioriteit in deze rol. Het is daarbij van belang dat je werkprocessen doorziet en dezelfde taal spreekt.

 

FUNCTIE EISEN- EN WENSEN:

  • Een afgeronde opleiding op minimaal hbo-bachelor niveau;
  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring met gemeentelijke financiën in een strategische positie;
  • Aantoonbare kennis van de financiële werkprocessen en de financiële kolom te begrijpen en te optimaliseren.
  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar in de politiek-bestuurlijke context van een gemeente;
  • Aantoonbare werkervaring met veranderopgaven binnen een gemeentelijke omgeving (noem hiervan minimaal 2 voorbeelden in het cv);
  • Aantoonbare werkervaring op het gebied van accountancy/finance.

Graag ontvangen wij van jou het volledige CV omschreven in het NL en waaruit kennis/ervaring in bovenstaande blijkt, inclusief een motivatie en onderbouwing. 

Geef ook in je CV het volgende aan:

Datum beschikbaarheid;
Hoeveel uur per week;
Vakanties of belemmeringen;
(concreet) Lopende sollicitaties/intakes;
Vakantie;
Uurtarief of Salarisindicatie obv 40 u p/w.

Mail deze opdracht:
Deel deze opdracht:

Voor jou geselecteerde opdrachten

Locatie: Utrecht    Uiterste reactiedatum: 5 mei 2024    Expertise: Scrum master ICT
Locatie: Dordrecht    Uiterste reactiedatum: 2 mei 2024    Expertise: Overig (Administratief)
Locatie: Rotterdam    Uiterste reactiedatum: 1 mei 2024    Expertise: HRM medewerker, Overig (HRM)
Locatie: Amsterdam    Uiterste reactiedatum: 15 mei 2024    Expertise: Financieel medewerker, Overig (Financieel)

Onze partners